Hos Danske Terapihunde tilbyder vi en specialiseret uddannelse til certificeret skolehund, hvor hunden ikke blot er til stede, men aktivt deltager i det pædagogiske arbejde.
En skolehund er en professionel samarbejdspartner, som sammen med sin fører understøtter sociale og faglige læringsmål. Det kan være at motivere elever med særlige behov, styrke koncentration, fremme empati og skabe tryghed i relationer og overgange.
En dyreassisteret terapi uddannelse bygger på faglighed, ansvar og samarbejde
Mange skoler har allerede gode erfaringer med at have hunde med i undervisningen og det er fantastisk at se, hvor meget ro, glæde og nærvær en hund kan skabe i et læringsmiljø.
Hos Danske Terapihunde bygger vi videre på det potentiale og tilbyder en fagligt funderet uddannelse, hvor hunden bliver en aktiv medspiller i arbejdet med trivsel, læring og relationer.
Vi uddanner ikke bare hunde, vi uddanner teams, der kan indgå professionelt i skolen med tydelige mål, metoder og ansvar. En dyreassisteret terapi uddannelse indeholder bl.a.:
- Allergihåndtering og hygiejneprotokoller
- Risikovurdering og sikkerhed i praksis
- Dokumentation af teamets resultater og effekt
- Kommunikation med fagpersonale og kollegiale samarbejder
- Forældresamarbejde og tydelig rolleafklaring
- Fagspecifik træning med hund
En certificeret skolehund arbejder ikke ud fra tilfældige møder og hyggelige stunder, men indgår i strukturerede og målrettede aktiviteter, hvor hundens tilstedeværelse er en del af den pædagogiske plan.
Hunden som læringspartner
Når en skolehund er på arbejde, er den med til at skabe læringsrum, hvor børn tør være sig selv, tør fejle og tør lære.
Den kan være en brobygger mellem elev og lærer, en motivationsfaktor i svære opgaver og en stabil støtte i sociale udfordringer.
Vi ser gang på gang, hvordan hundens nærvær:
- Øger deltagelse og engagement
- Sænker stress niveau
- Forebygger konflikter
- Skaber nye muligheder for inklusion og fællesskab
- Er med til at øge det faglige niveau hos den enkelte elev
En bredere forståelse af trivsel og tilstedeværelse
Selvom skolehundens primære rolle er at understøtte læring og pædagogiske mål, er vores uddannelse også udviklet med blik for de trivselsudfordringer, som mange skoler står med, herunder skolefravær og skoleværing.
Vi ved, at nogle elever har svært ved at møde op, deltage eller finde ro i undervisningen. Her kan en Certificeret Trivselshund med den rette faglige baggrund være en vigtig støtte.
Derfor rummer vores uddannelse også forståelse for, hvordan hundens tilstedeværelse kan bidrage til relationel kontakt, tryghed og motivation, når det pædagogiske arbejde kræver mere end almindelig undervisningsstøtte.
Klar til at starte?
Uddannelsen til certificeret skolehund er for dig, der ønsker at arbejde professionelt og målrettet med din hund i undervisningsmiljøer.
Uanset om du allerede har din hund med i skolen eller drømmer om at starte, er du velkommen hos os. Vi møder dig der, hvor du er og hjælper dig videre med faglighed og fællesskab.
Du og din hund bliver et team, der gør en reel forskel ikke bare for den enkelte elev, men for hele læringsmiljøet.
Læs mere om egnethedstest, opstart og indhold på Dansketerapihunde.dk
Hos Danske Terapihunde tror vi på, at den bedste indsats sker i tæt samarbejde med dem, der kender eleverne og hverdagen bedst.
Derfor tilbyder vi også at komme ud og fortælle om vores uddannelser, og hvordan et skolehundeteam eller trivselshundeteam kan integreres i netop jeres skolemiljø.
Vi tilpasser altid vores oplæg til den enkelte skole, så I får indsigt i både muligheder, rammer og faglighed.
Uanset om I allerede har en hund i skolen, eller blot er nysgerrige på, hvad det kræver, står vi klar til at dele viden og erfaring.
Kontakt os, hvis I ønsker et uforpligtende oplæg eller har spørgsmål til vores uddannelser.
Vi glæder os til at møde jer og til at vise, hvordan hundens nærvær kan blive en del af jeres pædagogiske værktøjskasse.
