Det er ikke nok, at en hund er sød, rolig eller “god med mennesker”.
Og det er ikke nok, at en fagperson har lyst til at tage sin hund med på arbejde.
Vi taler om et fagligt erhverv hvor fører og hund, der gør en reel forskel.
Føreren har en grunduddannelse inden for det sundhedsfaglige, terapeutiske eller pædagogiske felt og har derudover valgt at uddanne sig til social tjenestehundefører.
Socialtjenestehundefører er en samlet betegnelse for alle der arbejder med uddannede hunde. F.eks. Skolehund, Skolepædagoghund, Hospitalshund, Klinisk Terapihund.
Når hunden følger med uden uddannelse
I dette indlæg vil jeg gerne tale om de hunde, der ikke er uddannede, men som alligevel befinder sig i forskellige typer af miljøer og indsatser. Og hvilke konsekvenser det har.
For eksempel en hund, der følger med en medarbejder på arbejde. Ofte med gode intentioner og jeg forstår grundtanken. Hunden spreder glæde, skaber ro og smil.
Men det er ikke det samme som at arbejde med en uddannet social tjenestehund.
Den store forskel ligger i rammesætningen, implementeringen i organisationen og de ønskede effekter og dyrevelfærd.
Når vi arbejder med mennesker og særligt med børn og sårbare grupper har vi et ansvar. Ikke bare for dem, vi møder, men også for den hund, vi inviterer med ind i relationen.
Derfor er det helt afgørende, at både hund og fører er uddannet. Ikke for at gøre det svært, fint eller magisk, men for at gøre det trygt, fagligt og professionelt.
Når det bliver kritisk
Selv den mest lydige og venlige hund kan reagere uventet, hvis den bliver stresset.
Det gælder også en uddannet hund forskellen er, at den hund har værktøjer til at håndtere stress, og en fører, der er uddannet til at støtte den.
Tænk på situationer som:
- Et barn råber og kaster sig frem for at kramme hunden
- En person bliver udadreagerende
- Nogen mister balancen og falder hen mod hunden
- Medicin eller farlige genstande ligger på gulvet
- Overfaldsalarmer, der lyder og ejer må løbe hen og hjælpe
Uden den rette træning ved hunden ikke, hvordan den skal håndtere sådanne situationer.
Forskning og erfaring viser, at uddannede førere mindsker risikoen for frygtreaktioner, skader og farlige situationer.
Etik, hygiejne og ansvar
Derudover skal der være styr på:
- Hygiejne og smittespredning
- Zoonoser og allergianalyser
- Etik og dyrevelfærd
- Risikovurdering og dokumentation
- Forsikringer – og hvem der har ansvaret
Derfor siger vi hos Danske Terapihunde:
Din hund – Dit potentiale – Vores faglighed, Sammen skaber vi trivsel, læring og nærvær.
Det handler ikke kun om adfærd, det handler om samspil
Uddannelse handler ikke bare om at lære hunden at “opføre sig”.
Det handler om at opbygge et professionelt team, et samspil mellem hund og fører, og mellem teamet og de mennesker, de møder. Et uddannet team ved, hvordan man skaber tryghed, både for hunden og for deltagerne.
Under uddannelsen lærer teamet blandt andet:
- At håndtere nye miljøer roligt og professionelt
- At aflæse hundens signaler og deltagernes kropssprog
- At skifte mellem aktivitet og hvile uden stress
- At arbejde med struktur, formål, målbarhed og evaluering
- At gennemføre risikovurdering og dokumentation
- Etik, grænser og dyrevelfærd
- At planlægge arbejdsdage med restitution og trivsel
- At implementere dyreassisteret behandling, undervisning eller pædagogik i samarbejde med ledelse og kolleger
Det starter med egnethed og slutter med ansvar
Hos Danske Terapihunde starter alt med en egnethedstest af hund og fører.
Ikke alle hunde trives i rollen og det skal de heller ikke.
Vi ser på tryghed, stabilitet og samarbejdsevne.
Dernæst følger teori, opgaver, praktisk træning, praktik og supervision.
Det hele samles i en certificering, hvor både faglighed og dyrevelfærd er i centrum.
Det er dyreassisteret behandling, undervisning og pædagogik og det er ikke noget, man bare gør. Det er en uddannelse.
Forskning og erfaring peger i samme retning
Uddannede terapihundeteams kan mindske stress, øge motivation og skabe trygge rammer og læringsmiljøer. Det ved vi både fra forskning og praksis.
Men når hunde bruges uden plan, uden uddannelse og uden struktur, kan resultatet blive det modsatte: Uro, usikkerhed og dårlig dyrevelfærd.
Derfor stiller vi krav. Ikke for at ekskludere, men for at beskytte, både deltagerne og hundene.
Et personligt perspektiv
Som stifter og direktør for Danske Terapihunde bliver jeg ofte kontaktet af fagpersoner, der “bare gerne vil tage deres hund med på arbejde”.
De ser i nogle tilfælde nødvendigheden af at lære noget mere og en certificering, men har svært ved at prioritere tiden til uddannelse. Det er selvfølgelig helt ok.
Men jeg vil også gerne opfordre til, at man så ikke tager hunden med på arbejde, både for at anerkende, de uddannede hunde og fører i deres faglige arbejde som sociale tjenestehunde og ikke mindst for at sikre velfærd for hunden og sikkerhed for alle.
Jeg forstår stadigvæk ønsket om gerne at ville tage hunden med. Det udspringer af omsorg og engagement. Men det er ikke nok. For hunden har aldrig sagt:
“Ja, jeg vil med dig på arbejde.” og det er vores ansvar som ejere at spørge: “Tror du, du vil arbejde med det her og hvordan kan jeg forberede dig bedst?”
Det kræver viden, ansvar og omtanke, og det kræver, at vi ser hunden som en faglig kollega.
Hunden skal ses som et supplement til opnåelse af et socialt eller fagligt læringsmål og til opnåelse af en behandling.
Hos Danske Terapihunde går vi ikke på arbejde med hunden. Vi går på arbejde sammen.
Spørgsmål du bør stille:
Næste gang du ser en hund på en arbejdsplads så spørg:
- Er hunden og føreren uddannet?
- Er der lavet risikovurdering og forsikring?
- Er der lavet analyse på allergi og hygiejne?
- Er hundens velfærd tænkt ind?
- Er der lavet en egnethedstest?
Hvis fagpersonen kan svare klart, står du overfor et professionelt uddannet team med både tid og hjerte investeret i arbejdet som social tjenestehundefører.
Hos Danske Terapihunde arbejder vi for systemisk forankring og faglig anerkendelse af dyreassisterede indsatser. Vi tror på kvalitet frem for kvantitet og vi ved at det er muligt at skabe store resultater, vi ser det hver dag i vores daglige arbejde og vi tager det, en pote ad gangen.
Er du nysgerrig på, hvordan det kan se ud i praksis?
Så lad os tage en faglig samtale.
Betina Hofmann
Danske Terapihunde.
mail@dansketerapihunde.dk
